skip to Main Content
Kuluttajien Valinnat Luovat Tarpeen Vastuulliselle Liiketoiminnalle

Kuluttajien valinnat luovat tarpeen vastuulliselle liiketoiminnalle

Helmi-maaliskuussa monet yritykset kertovat toimintansa vastuullisuudesta vuosikertomuksissaan ja yritysvastuuraporteissaan. Raporteissa kuvataan yritysten toiminnan aiheuttamia vaikutuksia taloudelle, ihmisille ja ympäristölle. Vastuullisuus näkyy myös entistä useamman yrityksen arvoissa, visiossa ja strategiassa. Kun perusta on kunnossa, vastuullisuudesta tulee osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa oman julkisivun kiillottamisen sijaan.

Ainakin energia-alalla monet yritykset ovat siirtyneet vastuulliseen liiketoimintaan ja tarjoavat asiakkailleen jo täysin uusiutuvia ja vähäpäästöisiä tuotteita ja palveluita. Hiilijalanjäljestään kiinnostuneelle kansalaiselle tämä on hyvä uutinen, sillä asumisen ja liikkumisen energiankulutuksesta aiheutuvat päästöt kattavat tyypillisesti yli puolet suomalaisen hiilijalanjäljestä. Oman hiilijalanjälkensä suuruuden voi laskea Suomen ympäristökeskuksen ilmastodieetti-palvelun ilmastolaskurilla. Ilmastolaskurin avulla voi myös arvioida erilaisten kulutusvalintojen päästövaikutuksia. Esimerkiksi siirtymällä vihreän sähkön käyttäjäksi kotitalouden päästöt putoavat merkittävästi.

Myös autoilijalla on nykyisin varaa mistä valita – vihreän sähkön lisäksi puhtaampi liikkuminen onnistuu ainakin biokaasulla, bioetanolilla ja uusiutuvalla dieselillä. Autonvalmistajat tuovat kiihtyvällä tahdilla markkinoille hybridi-, bifuel- ja sähköautoja. Yhä useammat uudet autot kuluttavat polttoainetta vain muutaman litran satasella ja hiilidioksidipäästöt jäävät alle 100 g/km. Autonvaihtoa suunnittelevien kannattaa tutustua vähäpäästöisiin automalleihin vaikkapa Trafin autovertaamo -palvelussa.

Vastuulliset valinnat eivät ole enää välttämättä rahasta kiinni. Vähäpäästöiset tuotteet ja palvelut ovat usein vain vähän kalliimpia tai parhaimmillaan jopa edullisempia kuin ne, joita olemme tottuneet käyttämään. Kuluttaja odottaa myös laatua. Ympäristöystävällisyys ei ole yritykselle enää kilpailuetu, joka antaa oikeutuksen tuottaa kalliimpaa tai huonompaa – se on oletusarvo. Tämä on onneksi ymmärretty jo lukuisissa yrityksissä ympäri maailmaa.

Vastuullisesti toimivien yritysten voittokulkua voi tuskin pysäyttää edes Donald Trump. Samaan aikaan, kun Yhdysvaltain 45. presidentti pitää ilmastonmuutosta kiinalaisten salajuonena ja kiirehtii myöntämään lupia öljyputkihankkeille, Marokkoon, Intiaan ja Arabiemiraatteihin rakennetaan toinen toistaan suurempia aurinkovoimaloita. Uusiutuvan energian ja puhtaan liikenteen lisäksi myös energia- ja materiaalitehokkaiden ratkaisujen kysyntä maailmalla kasvaa. Eikä tämä tapahdu enää ainoastaan ympäristösyistä vaan entistä enemmän taloudellisista lähtökohdista.

Vastuullinen liiketoiminta synnyttää arvoa sekä kuluttajille että yrityksille. Kuluttajina me itse kukin voimme tehdä aiempaa vastuullisempia valintoja. Kasvava kysyntä kannustaa myös yrityksiä kehittämään uusia, paremmin asiakkaiden tarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita.

Näin vastuulliset ihmiset ja yritykset voivat yhdessä viedä maailmaa entistä parempaan suuntaan!

Back To Top