
Aterian Ilmastolaskuri otettu käyttöön kymmenissä ravintoloissa
Jo lähes 40 ravintolan toimipistettä on ottanut käyttöön syyskuussa lanseeratun Aterian Ilmastolaskurin Ilmastoannos-kampanjassa. Laskurilla ravintolat voivat selvittää annostensa ilmastovaikutukset ja viestiä annoksen ilmastoystävällisyydestä Ilmastoannos-merkillä.
Ilmastoannos-kampanja tuo ruokailijoiden lautasille tavallista ilmastoystävällisempiä aterioita. Kampanjassa ravintolat saavat käyttöönsä OpenCO2.net-pohjaisen Aterian Ilmastolaskurin, jolla annosten ilmastopäästöt selviävät muutamalla klikkauksella.
“Yhä useammat ravintolat ovat kiinnostuneita selvittämään annostensa hiilijalanjäljen, kehittämään reseptiikkaansa ilmastomyönteisempään suuntaan ja viestimään laskennan tuloksista. Tähän mennessä ravintoloilla ei ole ollut kuitenkaan käytössään ketteriä työvälineitä. Halusimme kehittää laskurin, jolla voidaan nopeasti mutta luotettavasti laskea sellaisten tuotteiden ilmastovaikutuksia, jotka kiertävät nopealla syklillä” sanoo Clonetin perustaja ja toimitusjohtaja Sari Siitonen.
Aterian Ilmastolaskuri kehitettiin yhdessä ravintoloiden kanssa Forum Viriumin Mission Zero Foodprint-hankkeessa, joka on myös Ilmastoannos-kampanjan takana. Kampanjassa Aterian Ilmastolaskurin ottavat käyttöönsä muun muassa Sushibar+Wine, ravintola Aito, Bun2Bun, Soupster familyn Dylan ravintolat sekä Palmia.
Ravintolat voivat vielä ilmoittautua mukaan kampanjaan Ilmastoannos-kampanjan verkkosivuilla.