skip to Main Content
Hack The Pack: Avoimella Innovaatiolla Ideoita Vastuulliseen Pakkaamiseen

Hack the Pack: Avoimella innovaatiolla ideoita vastuulliseen pakkaamiseen

Viime viikonlopun ajan kahdeksan tiimiä ideoi vastuullisia pakkausratkaisuja Hack the Pack -innovaatiokilpailussa Imatralla. Tapahtuman järjesti Stora Enso yhdessä Industryhackin kanssa ja Clonet oli mukana vastuullisuusasiantuntijana. Hack the Pack on erinomainen esimerkki siitä, kuinka vastuullisuus ja uudet digitaaliset ratkaisut voidaan yhdistää ketterän kehittämisen avulla.

Innovaatiokilpailu on yritykselle loistava mahdollisuus avata omaa innovaatioprosessiaan ja kehittää digitaalisia ratkaisuja yhdessä koodareiden kanssa. Industryhack on reilun vuoden aikana järjestänyt yhteensä 27 innovaatiokilpailua auttaen yrityksiä ratkaisemaan muun muassa teolliseen tuotantoon, jätteisiin ja energiaan liittyviä haasteita. Tällä kertaa vuorossa oli Stora Enson pakkaushaaste.

Stora Ensossa uskotaan, että kaikki fossiilisista raaka-aineista tehtävät tuotteet voidaan tulevaisuudessa tehdä puusta. Imatralla on jo vuosikymmenten ajan tuotettu kartonkia, josta tehdään monenlaisia pakkauksia maitotölkeistä suklaarasioihin. Haasteena oli tehdä koko pakkauksen arvoketju – puun kaatamisesta asiakkaan käsiin asti – entistä läpinäkyvämmäksi ja kertoa pakkauksen tarina Stora Enson asiakkaille ja kuluttajille. Tarkoituksena oli tuoda esiin erityisesti pakkausten vastuullisuutta.

Pakkauksen vastuullisuuteen liittyy monia näkökulmia, vaikka harvempi niistä tulee kuluttajan mieleen arjen kiireen keskellä. Oikeastaan huomio kiinnittyy pakkaukseen vasta silloin, kun pakkaus on tyhjä ja siitä on hankkiuduttava eroon. Silloin pakkauksen kierrätettävyys on tärkeää: kartonkipakkausten kierrättäminen onnistuu helposti niin taloyhtiöissä kuin kauppakeskusten kierrätyspisteissäkin.

Pakkauksen hiilijalanjälki, materiaalitehokkuus ja raaka-aineena käytettävän puun alkuperä ovat kiinnostavia kysymyksiä. Usein pakkauksen hiilijalanjälki on hyvin pieni verrattuna pakatun tuotteen hiilijalanjälkeen, ja kuluttajaa kiinnostaa enemmän pakkauksen sisältö. Pakkauksella on kuitenkin materiaalitehokkuuden näkökulmastakin tärkeä rooli, sillä pakkaus suojaa arvokasta tuotetta ja säilyttää sen käyttökelpoisena koko matkan tehtaalta kuluttajalle. Kun pakkaus tehdään uusiutuvasta raaka-aineesta, puun alkuperä on pystyttävä jäljittämään vastuullisesti hoidettuun sertifioituun metsään asti.

Stora Enson tarjoaman datan avulla oli tarkoitus visualisoida pakkausten tuotantoa ja vastuullisuutta koko arvoketjun aikana sekä ideoida uutta liiketoimintaa ja palveluja. Pakkaushaaste huipentui viikonloppuna, kun kilpailuun valitut tiimit kokoontuivat kehittelemään ideoitaan yhdessä Stora Enson kanssa ja toteuttamaan demoja, joiden avulla voitiin osoittaa ideoiden toteutettavuus (proof-of-concept). Sunnuntaina iltapäivällä tiimit esittelivät ideansa tuomaristolle, jolla oli haastava tehtävä laittaa ideat paremmuusjärjestykseen. Tuomaristo arvioi ratkaistavan ongelman merkittävyyttä, ratkaisun hyvyyttä ja sen tuottamaa lisäarvoa sekä tiimin mahdollisuuksia kehittää ratkaisua eteenpäin.

Toinen toistaan hienommista ideoista voittajaksi valittiin flyAR (Frans Tihveräinen ja Eero Salminen) ratkaisullaan, joka yhdisti pakkaukseen lisättyä todellisuutta ja pystyi sen avulla tekemään pakkauksen vastuullisuuden näkyväksi. Stora Enso aikoo jatkaa useamman idean kehitystyötä pilotoimalla ideoita yhdessä tiimien kanssa.

Ehkäpä viikonlopun tuloksena nähdään jotakin aivan uutta pakkausrintamalla, ja jatkossa kuluttaja valitseekin tuotteen siksi, että sen pakkaus on niin mahtava.

Valokuva: Pekka Pelkonen

Back To Top